POLITYKA OCHRONY DZIECI w gabinecie ERKA

Gabinet ERKA, to miejsce przyjazne Dzieciom i Rodzinie. Wszelkie działania podejmowane przez wszystkich pracowników, współpracowników i praktykantów w Gabinecie ERKA mają na celu dobro, bezpieczeństwo Dziecka i działanie w jego najlepszym interesie.

I. DEFINICJE

Gdy w dokumencie używane są poniższe określenia, należy rozumieć je następująco:

a. Dziecko – każda osoba przed ukończeniem 18. roku życia;
b. Podopieczny – Dziecko, uczęszczające na zajęcia terapeutyczne, diagnozy lub konsultacje w Gabinecie ERKA w Gdańsku;
c. Opiekun Dziecka – Rodzic/Rodzice posiadający pełne prawa rodzicielskie na podstawie przepisów ogólnych lub opiekun prawny, mający prawo do reprezentacji Dziecka;
d. Pracownik – osoba zatrudniona w Gabinecie ERKA na podstawie dowolnejumowy, również dotyczy się to Praktykantów;
e. Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnegona szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, lubzagrożenie dobra Dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
f. Gabinet ERKA – ERKA Joanna Sitarz Wczesna Interwencja Terapeutyczna,ul. Aldony 17, 80-438 Gdańsk, NIP 957-10-33-517, REGON: 361951566;

II. ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI

1. Pracownicy Gabinetu ERKA posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia Dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan Dziecka.

III. ZASADY UDZIELANIA POMOCY

1. W przypadku podejrzenia przez pracownika, że Dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek niezwłocznego sporządzenia notatki służbowej i zgłoszenia danej informacji do właścicielki Gabinetu.

A. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka poza Gabinetem:

a. Pracownik Gabinetu podejrzewający krzywdzenie Dziecka niezwłocznie informuje o swoich spostrzeżeniach Właścicielkę Gabinetu w celu zebrania i porównania informacji.
b. Właścicielka decyduje, czy sytuacja wymaga dalszej interwencji.
c. W przypadku potwierdzenia podejrzeń Pracownik i Właścicielka Gabinetu wypełniają załącznik nr 1, 2.
d. Pracownik i Właścicielka Gabinetu przeprowadzają rozmowę z Rodzicami lub opiekunami prawnymi Dziecka. Jeżeli z rozmowy wynika, że Dziecko jest krzywdzone w środowisku rodzinnym Właścicielka Gabinetu zgłasza zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/na Policę lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rejonowego (Wydział Rodzinny i Nieletnich) lub przesyła formularz „Niebieskiej Karty – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
e. Jeżeli z rozmowy wyraźnie nie wynika, że Dziecko jest krzywdzone, Właścicielka Gabinetu kieruje wniosek o wgląd w sytuację rodzinną dziecka do Sądu Rejonowego (Wydział Rodzinny i Nieletnich).
f. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Właścicielka dodatkowo może powołać zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść inni Pracownicy Gabinetu mający wiedzę o krzywdzeniu Dziecka lub o Dziecku.
g. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy Dziecku, który powinien zawierać wskazania dotyczące:
     a) podjęcia przez Gabinet działań w celu zapewnienia Dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki,
     b) wsparcia, jakie Gabinet zaoferuje Dziecku,
     c) skierowania Dziecka do specjalistycznej placówki pomocy Dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

B. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka w Gabinecie przez Pracownika

a. Osoba podejrzewająca krzywdzenie Dziecka w Gabinecie zgłasza problem Właścicielce Gabinetu.
b. Właścicielka przeprowadza rozmowę z pracownikami Gabinetu na temat zdarzenia. Następnie zarządza obserwację pracy osoby podejrzanej o krzywdzenie (odsuwa pracownika od bezpośredniej pracy z Dziećmi do czasu wyjaśnienia zdarzenia).
c. Kolejnym krokiem jest rozmowa Właścicielki z Pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia: przekazanie uwag, poznanie jego wersji wydarzeń, analiza zebranych danych, oraz zaplanowanie razem z podejrzanym pracownikiem dalszych działań mających na celu uchronienie Dzieci przed ryzykiem powtórzenia się problemu.
d. W przypadku, gdy pracownik jest podejrzany o znęcanie fizyczne, psychiczne, wykorzystywanie seksualne podejmuje się ponadto poniższe działania:
      – powiadomienie rodziców o krzywdzeniu dziecka;
      – powiadomienie prokuratury,
      – skierowanie sprawy do Komisji Dyscyplinarnej przy Kuratorze Oświaty.

C. W sytuacji krzywdzenia Dziecka przez rodzica innego Podopiecznego lub inną dorosłą osobą

a. Osoba będąca świadkiem krzywdzenia Dziecka przez rodzica innego Dziecka lub inną dorosłą osobę zgłasza problem pracownikowi lub właścicielce Gabinetu.
b. Pracownik/ właścicielka Gabinetu przeprowadzają rozmowę z rodzicem innego podopiecznego lub osobą dorosłą na temat zdarzenia. Osoba ta zostaje pouczona, że jeżeli ma zastrzeżenia do zachowania Dziecka, którego dotyczyło zdarzenie, to ma prawo rozmawiać na ten temat tylko i wyłącznie z osobami dorosłymi, tzn. z rodzicami tego Dziecka, właścicielką Gabinetu lub pracownikiem. Niedopuszczalne jest stosowanie wszelkiego rodzaju agresji słownej i fizycznej wobec Dziecka.
c. O zaistniałym fakcie krzywdzenia Dziecka i przeprowadzonych rozmowach zostają powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie tego Dziecka.
d. Krzywdzonemu dziecku zostaje udzielone wsparcie pracownika lub Właścicielki Gabinetu
e. W przypadku, gdy sytuacja powtórzy się, Właścicielka Gabinetu powiadamia o tym fakcie Policję.

IV. ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA

  1. Gabinet zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Gabinet, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Pracownikowi Gabinetu nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Gabinetu bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  4. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik Gabinetu może skontaktować się z opiekunem Dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna Dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  5. Jeżeli wizerunek Dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku Dziecka nie jest wymagana.
  6. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci.
  7. Pisemna zgoda, o której mowa w pkt. 6, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych).

V. ZASADY REKRUTACJI PRACOWNIKÓW (WOLONTARIUSZY, PRAKTYKANTÓW)

1. Rekrutacja pracowników do Gabinetu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji pracowników. Zasady stanowią Załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.

VI. MONITORING STOSOWANIA POLITYKI OCHRONY DZIECI

  1. Jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony Dzieci w Gabinecie, wyznaczona jest Agnieszka Kubacka.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego rozdziału, przeprowadza wśród pracowników Gabinetu, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik [4] do niniejszej Polityki.
  4. W ankiecie pracownicy Gabinetu mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w Gabinecie.
  5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego rozdziału, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników Gabinetu ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Właścicielce Gabinetu.
  6. Właścicielka Gabinetu wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Gabinetu, Dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Gabinetu, Dzieci i ichopiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w Gabinecie w miejscu widocznym dla Pracowników, Dzieci i opiekunów lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.

Załącznik nr. 3 do Polityki ochrony Dzieci

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI w Gabinecie ERKA

  1. Przede wszystkim kluczowe jest poznanie danych kandydatki/ kandydata, które pozwolą jak najlepiej poznać jej/ jego kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez Gabinet, takich jak ochrona praw Dzieci i szacunek do ich godności.
  2. Właścicielka Gabinetu musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z Dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do Dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, Właścicielka Gabinetu może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących: wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
  3. W każdym przypadku Gabinet musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Właścicielka Gabinetu powinna zatem znać: imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  4. Właścicielka Gabinetu może poprosić kandydatkę/ kandydata o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia.
  5. Właścicielka Gabinetu może pobrać dane osobowe kandydatki/ kandydata, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jej/ jego danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Właścicielka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w w/w Rejestrze przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z pracą z Dziećmi.
  6. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze potrzebne są następujące danych kandydatki/ kandydata:
      a. imię i nazwisko,
      b. data urodzenia,
      c. pesel,
      d. nazwisko rodowe,
      e. imię ojca,
      f. imię matki.
      Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

    1. Należy pobrać od kandydatki/kandydata informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
    2. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.